Jak zmieniały się hurtowe ceny paliw w 2018 roku?

AdobeStock_219828991.jpeg

Jeśli spojrzeć na hurtowe ceny oleju napędowego na początku i na końcu 2018 roku, można by odnieść wrażenie, że praktycznie nie uległy one w tym okresie zmianie. W rzeczywistości jednak wahania cen diesla były w minionym roku nawet większe niż benzyny, która na koniec 2018 roku była o około 7 proc. tańsza niż na jego początku.

W 2018 rok olej napędowy wszedł z hurtową ceną* na poziomie 3666-3677 zł za 1000 litrów. Natomiast na zakończenie minionego roku dystrybutorzy ON musieli zapłacić w hurcie 3669-3679 zł za 1000 litrów. To oznacza, że - w zależności od dostawcy - cena tego paliwa w skali całych 12 miesięcy albo niemal niezauważalnie wzrosła (o ok. 0,3 proc.), albo równie nieznacznie spadła (o 0,2 proc.).

Nie oznacza to jednak bynajmniej, że za nami niespotykanie spokojny rok na rynku oleju napędowego. Wahania ceny tego paliwa w trakcie roku wielokrotnie przewyższyły bowiem różnicę pomiędzy początkiem i końcem roku.

Z najniższą ceną diesla w całym 2018 roku dość nietypowo mieliśmy do czynienia w połowie lutego, a więc w okresie zimowym, gdy zazwyczaj ceny tego paliwa sezonowo rosną. Kosztował on wówczas 3450-3453 zł za 1000 litrów, czyli o około 6 proc. mniej niż na początku stycznia.

W kolejnych miesiącach diesel systematycznie drożał, z pierwszym małym szczytem pod koniec maja, następnie nieznacznie staniał w okresie letnim, by wreszcie osiągnąć roczne maksimum na poziomie 4318-4337 zł za 1000 litrów w dniu 10 października. Wówczas ON był już o blisko 18 proc. droższy w porównaniu do 1 stycznia 2018 roku, a różnica w porównaniu do minimalnego poziomu z połowy lutego przekroczyła nawet jedną czwartą ceny.

Ostatnie dwa i pół miesiąca roku to już jednak zdecydowany zjazd cenowy, a dosłownie na sam koniec roku, w dniu 29 grudnia 2018, diesel spadł poniżej poziomu 3700 zł za 1000 litrów po raz pierwszy od pierwszej połowy kwietnia. W efekcie końcówka roku niemal zrównała się pod względem ceny hurtowej ON z jego początkiem, wiele jednak działo się pomiędzy tymi datami.

Nieco inaczej wyglądała sytuacja na rynku hurtowym benzyny bezołowiowej 95. W tym przypadku cena na koniec 2018 roku (3388-3399 zł za 1000 litrów) była nie tylko o ok. 7 proc. niższa niż na początku minionego roku (3642-3651 zł za 1000 litrów), ale jednocześnie właśnie 29 grudnia 2018 osiągnięta została najniższa cena tego paliwa na przestrzeni całego minionego roku. To oznacza, że wcześniej w ciągu roku z punktu widzenia nabywców benzyn było wyłącznie drożej.

A kiedy najdrożej? Okazuje się, że najwięcej za benzynę w hurcie trzeba było zapłacić na początku września. W dniu 4 września popularna 95-tka kosztowała 4158-4159 zł za 1000 litrów. To o około 14 proc. więcej niż na początku roku, a jednocześnie o ponad 22 proc. więcej niż na jego zakończenie.

Ostatecznie różnica pomiędzy najniższą i najwyższą ceną hurtową ON w 2018 roku przekroczyła zatem 25 proc., a w przypadku benzyn wyniosła ok. 22 proc.

W ramach ciekawostki można dodać, że najtańszy ON był o niespełna 2 proc. droższy od najtańszej benzyny (choć w zupełnie innych okresach roku), natomiast najdroższy diesel kosztował o 4 proc. więcej od najdroższej benzyny.

Wszystkie omawiane ceny to ceny netto, bez VAT, a z uwzględnieniem akcyzy i opłaty paliwowej, w temperaturze referencyjnej 15 stopni Celsjusza.